Paza ortodoxiei

scrisori

Scrisoare către Mitropolitul Siluan (Oner), Mitropolit al Insulelor Marii Britanii și Irlandei

ORTHODOX  CHRISTIAN CHURCH OF SAINT EDWARD THE MARTYR AND SAINT PARASKEVI OF ROME

Mitropolia Creștin Ortodoxă Antiohiană a Insulelor Britanice și a Irlandei

 

Către Eminența Sa Mitropolitul Siluan

Mitropolia Creștin Ortodoxă Antiohiană a Insulelor Britanice și a Irlandei

 

12 Decembrie 2023

 

Înaltpreasfinția Voastră,

Binecuvântați!

Conform Sfântului Efrem Katunakiotul, ereziile sunt opinii greșite, de inspirație demonică în colaborare cu mândria și propria opinie a unor creștini care au distorsionat și alterat înțelegerea credinței. Erezia infestează mintea cu patimi, orbire și lipsa percepției clare și corecte asupra lucrurilor vieții, în special asupra vieții spirituale. Cu toate acestea, conform Părintelui Ioannis Romanides, boala mentală a omului, datorată concepțiilor greșite care nu provin din revelația divină, ci provin dintr-o revelație alterată sau strâmb transmisă, se vindecă prin anateme.[1] Sfântul Apostol Pavel spune „Cel ce nu iubeşte pe Domnul să fie anatema! Maran atha! (Domnul vine)”. [2]

Anatema este cea mai mare dovadă de iubire a lui Dumnezeu pentru cei aflați în erezie, deoarece prin ea li se dă acestora  un avertisment care le trezește conștiința. Conform Sfântului Ignatie Brianchaninov, proclamarea anatemelor este absolut necesară și acționează ca un medicament pentru boala minții.

Urmând tradiția Sfinților Părinți, în parohia noastră aflată sub omoforul Înaltpreasfinției Voastre, proclamăm anatemele împotriva tuturor ereziilor în fiecare Duminică a Ortodoxiei printre care și următoarele anateme:

  • Lui Iacob Armeanul, lui Dioscor al Alexandriei şi lui Sever, lui Serghie, Pavel şi Pir, împreună cu Serghie, ucenicul lui Likopetru: Anatema!
  • Căzuţilor şi anticanonicilor patriarhi ce neagă Sinodul al IV-lea Ecumenic,  Karekin al II-lea al Armeniei,  Papa Tawadros II al Alexandriei, patriarhul Copţilor,  Abuna Mathias al Etiopiei, Ignatius Efrem al II-lea al Antiohiei al siroiacobitilor,  Baselios Marthoma Mathews al III-lea al malabarienilor indieni, care în mod greşit se numesc pe sine «ortodocşi» şi celor ce sunt în comuniune cu ei: Anatema!”,
  • Celor ce neagă Sfintele Sinoade Ecumenice, al IV-lea, al V-lea, VI-lea şi al VII-lea, monofiziţilor, monoteliţilor şi monoenergiștilor: Anatema![3]

Înaltpreasfinția Voastră,

Deoarece suntem în comuniune cu Înaltpreasfinția Voastră în Biserica Antiohiei, sub omoforul Înaltpreasfinției Voastre, mărturisirea de credință a Înaltpreasfinției Voastre trebuie să fie aceeași cu a noastră. Prin urmare, parohia noastră ar dori să Vă întrebe cu smerenie, dacă și Înaltpreasfinția Voastră acceptați și proclamați împreună cu noi aceste anateme ?

Înaltpreasfinția Voastră,

Deciziile sinodale din 1991 ale Bisericii Antiohiei, cu privire la relațiile cu “Biserica Ortodoxă Siriacă”, din timpul Patriarhului Ignatie al IV-lea (12 Nov 1991) au scandalizat pe mulți dintre drept credincioși. Printre aceste decizii luate le enumerăm pe următoarele:

  • Afirmăm respectul reciproc și total față de spiritualitate, moștenirea și Sfinții Părinți ai ambelor Biserici. Integritatea ambelor liturghii atât siriacă cât și bizantină trebuie să fie păstrată.
  • Moștenirea Părinților din ambele Biserici și tradițiile lor în ansamblu ar trebui să fie integrate în programele de educație creștină și în studiile teologice. Schimburile de profesori și studenți vor fi încurajate.
  • Ambele Biserici se vor abține de la a accepta ca membri, credincioși din cealaltă Biserică, indiferent care ar fi justificările sau motivele.
  • Dacă episcopii celor două Biserici participă la un sfânt botez sau slujbă de înmormântare, va prezida cel care aparține Bisericii celui ce se botează sau defunctului. În cazul unei slujbe de căsătorie, va prezida episcopul Bisericii mirelui.
  • Cele menționate mai sus nu se aplică concelebrarii în Sfânta Liturghie.
  • Ceea ce se aplică episcopilor se aplică în mod egal și preoților ambelor Biserici.
  • În localitățile unde nu este decât un preot al oricăreia dintre cele două Biserici, acesta va celebra servicii liturgice pentru credincioșii ambelor Biserici, inclusiv Dumnezeiasca Liturghie, îndatoririle pastorale și Sfânta Cununie. El va păstra un registru independent pentru fiecare Biserica și îl va transmite autorităților Bisericii surori
  • Dacă doi preoți ai celor două Biserici se află într-o localitate în care există o singură Biserică, aceștia folosesc, pe rând, facilitățile acesteia.
  • Dacă se întâmplă ca un episcop dintr-o Biserică și un preot din Biserica soră să concelebreze o slujbă, primul va prezida chiar și atunci când este parohia preotului.
  • Hirotoniile în treptele clericale sunt săvârșite de autoritățile fiecărei Biserici pentru membrii săi. Ar fi indicat să fie invitați și credincioși ai Bisericii surori să participe.
  • Nașii de botez și nașii de cununie pot fi aleși dintre membrii Bisericii surori. [4]

Aceste decizii sunt în contradicție cu sinoadele Ecumenice IV, V, VI și VII și permit intercomuniunea și concelebrarea cu “Ortodocșii Sirieni” care urmează erezia lui Sever și Dioscor și să respingă Sinodul de la Calcedon.

Înaltpreasfinția Voastră condamnați și anatematizați împreună cu noi aceste decizii sinodale, conform Sinoadelor Ecumenice IV, V, VI și VII?

Am dori să menționăm cu smerenie că Acordul Sinodal din 1991 a fost de asemenea condamnat de Sfântul Sinod al Georgiei în 1998.[5]

Înaltpreasfinția Voastră,

Răspunsul scris la această scrisoare va fi o mărturisire de credință foarte importantă din partea Înaltpreasfinției Voastre, în special în aceste timpuri de ecumenism și apostazie, și va fi publicat pe principalele platforme media ortodoxe spre bucuria întregii Biserici Ortodoxe.

Am dori să vă informăm că am scris și o scrisoare deschisă către Preafericirea Sa Patriarhul Ioan al X-lea și către Sfântul Sinod, pe care am anexat-o acestei scrisori.

Fratele nostru în Hristos, Pr. Patrick (Ramsey) a scris și el o scrisoare suplimentară scrisorii deschise către Preafericirea Sa, Patriarhul Ioan al X-lea și către Sfântul Sinod.

Așteptăm cu nerăbdare răspunsul Înaltpreasfinției Voastre la această scrisoare.

Vă sărutăm mâna dreaptă și vă cerem rugăciunile,

Cu toată dragostea în Hristos,

Protopresbiter Matei (Ion-Valentin) Vulcănescu

Parohia Sf. Edward Martirul și Sf. Paraskevi Romana

Urmează semnăturile credincioșilor parohiei noastre.

Mitropolia Creștin Ortodoxă Antiohiană a Insulelor Marii Britanii și Irlandei

Urmează notele de subsol si bibliografia.

Note de subsol

[1] Romanides, Religion is a neurobiological disease and Orthodoxy is its cure (in Greek), cap.2.4

[2]  1 Corinteni 16:22

[3] Vulcanescu, Duminica ortodoxiei 2023.

[4]  Patriarhia Ortodoxă Greacă a Antiohiei și a întregului Răsărit, Declarație a Bisericii Ortodoxe din Antiohia privind relațiile dintre Bisericile „Ortodoxe” Răsăritene și Siriene

[5] Heers, The 1998 Synodical Decision of the Orthodox Church of Georgia on the Chambesy and Balamand Agreements.

Bibliografie

  1. Brianchaninov, Ignatius, Saint. Predică la Duminica Ortodoxiei [Homily on the Sunday of Orthodoxy] (in Romanian). accessed 25 Nov. 2023. <http://www.credo.ro/predica-Duminica-Ortodoxiei-Sfantul-Ignatie-Brianceaninov.php>.
  2. Greek Orthodox Patriarchate of Antioch and All the East. Statement of the Orthodox Church of Antioch on the Relations between the Eastern and Syrian ‘Orthodox’ Churches, 12 Nov 1991. accessed 28 Oct. 2023. <https://orthodoxjointcommission.wordpress.com/2014/06/27/statement-of-the-orthodox-church-of-antioch-on-the-relations-between-the-eastern-and-syrian-orthodox-churches/>.
  3. Heers, Peter, Protopresbyter. The 1998 Synodical Decision of the Orthodox Church of Georgia on the Chambesy and Balamand Agreements. 24 Nov. 2016, accessed 26 Oct. 2023. <https://www.orthodoxethos.com/post/the-1998-synodical-decision-of-the-orthodox-church-of-georgia-on-the-chambessy-and-balamand-agreemen>.
  4. Romanides, John, Protopresbyter. Ἡ θρησκεία εἶναι νευροβιολογική ἀσθένεια˙ ἡ δέ Ὀρθοδοξία ἡ θεραπεία της [Religion is a neurobiological disease and Orthodoxy is its cure] (in Greek), 1966. accessed 24 Nov. 2023. <https://www.greekorthodoxchurch.org/cure_gr.html>.
  5. Vulcanescu, Matthew, Protopresbyter. The Sunday of Orthodoxy 2023, 5 Mar. 2023. accessed 25 Oct. 2023. <https://orthodoxchurchliverpool.co.uk/2023/03/05/the-sunday-of-ortodoxy-2023/>.

Note

[1]  Vulcanescu, Open Letter to Patriarch John X and the Holy Synod.
[2] Lacombe, Échos d'Orient, vol. 33, no. 173, (Paris, 1934), p. 99. (in French); Orthodox Ethos, On the Reception of the Heterodox into the Orthodox Church, p. 299.
[3] Orthodox Ethos, On the Reception of the Heterodox into the Orthodox Church, p. 301, op. cit.; Metallinos I Confess One Baptism…, p. 34.
[4] Marcu 16:15-16
[5] Matei 28:18-20
[6] Ioan 15:26
[7]  Referinta la: Canoanele Apostolice 46, 47 și 68, Canonul 7 al Sinodului al II-lea Ecumenic, Canoanele 84 și 95 al Sinodului al-VI-lea Ecumenic, Primul Canon al Sinodului al III-lea de la Cartagina, Canoanele I, al II-lea, al 20-lea și al 47-lea ale Sfantului Vasile și Canonul al 15-lea de la Sinodul al VI-lea de la Cartagina.
[8] Referinta la: Canonul 47 Apostolic: Schaff, NPNF Vol. 14, p. 1093. Vezi și: Canoanele Apostolice 6 și 68, Canonul 7 al Sinodului al II-lea Ecumenic, Canoanele 84 si 95 al Sinodului al VI-lea Ecumenic, Primul Canon al Sinodului al III-lea de la Cartagina.
[9]Canonul 72 de la Sinodul din Cartagina (419): NPNF Vol. 14, p. 894.
[10] Orthodox Ethos, On the Reception of the Heterodox into the Orthodox Church, p. 301, op. cit.; Metallinos I Confess One Baptism…, p. 34 op. cit.
[11] Interpretarea Canonului Sinodului de la Cartagina din timpul Sf. Ciprian: Agapios and Nicodemus, The Rudder, op. Cit.; Orthodox Ethos, On the Reception of the Heterodox into the Orthodox Church, pp. 98-99, op. cit.
[12] Ramsey, The Church: Deifying Relations, nota de subsol 295, p. 73.
[13] Scrisoarea 72 a Sfantului Ciprian de Cartagina: ANF Vol. 5, p. 902.

Bibliografie

  1. Agapios, Hieromonk & Nicodemus, Monk. The Rudder (Pedalion) of the Metaphorical Ship of the One Holy Catholic and Apostolic Church of Orthodox Christians. The Orthodox Christian Educational Society, 2005.
  2. Lacombe, J. Échos d'Orient, vol. 33, no. 173. (in French) Paris, 1934.
  3. Metallinos, George D., Protopresbyter. I Confess One Baptism… St. Paul’s Monastery, 1994. accessed 27 Oct 2023. <https://www.oodegr.com/english/biblia/baptisma1/perieh.htm>.
  4. Orthodox Ethos Publication. On the Reception of the Heterodox into the Orthodox Church: The Patristic Consensus and Criteria. Uncut Mountain Press, 2023.
  5. Ramsey, John Patrick, Hieromonk. The Church: Deifying Relations. CreateSpace Independent Publishing, 2018.
  6. Schaff, Philip. Ante-Nicene Fathers, Vol. 5: Hippolytus, Cyprian, Caius, Novatian. Christian Literature Publishing Co., 1900. (ANF Vol. 5)
  7. Schaff, Philip. Nicene and Post-Nicene Fathers, Vol. 14 The Seven Ecumenical Councils. Christian Literature Publishing Co., 1900. (NPNF Vol. 14)
  8. Vulcanescu, Matthew, Protopresbyter. Open Letter to Patriarch John X and the Holy Synod. 16 Dec. 2023, accessed 17 Dec. 2023. <https://ortodoxiacatholica.com/blog/2023/12/16/open-letter-to-patriarch-john-x-and-the-holy-synod/?lang=en>.
Scrisoarea răspuns a Părintelui Matei Vulcanescu la Enciclica Mitropolitului Silouan Oner - 17 Dec 2023
Enciclica Mitropolitului Siluan Oner ca raspuns la scrisorile Pr. Matei Vulcanescu si Pr. John Patrick Ramsey - 16 Dec 2023

Ultimele Articole

Biserica Ortodoxă Română impune Sinodul din Creta ca fiind poziția sa oficială!

May 25, 2024

Scrisoarea Părintelui Mihai Negrean către Înaltpreasfințitul Andrei Andreicuț, Mitropolitul Clujului

June 7, 2024

Scrisoare oficială către Înaltpreasfinția Sa, Siluan Oner: nu recunoaștem și nu acceptăm depunerea.

April 10, 2024

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Paza Ortodoxiei
Copyright 2023
Scroll to Top