ORTHODOX CHRISTIAN CHURCH OF SAINT EDWARD THE MARTYR AND SAINT PARASKEVI OF ROME
Mitropolia Creștin Ortodoxă Antiohiană a Insulelor Britanice și a Irlandei
Către Eminența Sa Mitropolitul Siluan
Mitropolia Creștin Ortodoxă Antiohiană a Insulelor Britanice și a Irlandei
12 Decembrie 2023
Înaltpreasfinția Voastră,
Binecuvântați!
Conform Sfântului Efrem Katunakiotul, ereziile sunt opinii greșite, de inspirație demonică în colaborare cu mândria și propria opinie a unor creștini care au distorsionat și alterat înțelegerea credinței. Erezia infestează mintea cu patimi, orbire și lipsa percepției clare și corecte asupra lucrurilor vieții, în special asupra vieții spirituale. Cu toate acestea, conform Părintelui Ioannis Romanides, boala mentală a omului, datorată concepțiilor greșite care nu provin din revelația divină, ci provin dintr-o revelație alterată sau strâmb transmisă, se vindecă prin anateme.[1] Sfântul Apostol Pavel spune „Cel ce nu iubeşte pe Domnul să fie anatema! Maran atha! (Domnul vine)”. [2]
Anatema este cea mai mare dovadă de iubire a lui Dumnezeu pentru cei aflați în erezie, deoarece prin ea li se dă acestora un avertisment care le trezește conștiința. Conform Sfântului Ignatie Brianchaninov, proclamarea anatemelor este absolut necesară și acționează ca un medicament pentru boala minții.
Urmând tradiția Sfinților Părinți, în parohia noastră aflată sub omoforul Înaltpreasfinției Voastre, proclamăm anatemele împotriva tuturor ereziilor în fiecare Duminică a Ortodoxiei printre care și următoarele anateme:
Înaltpreasfinția Voastră,
Deoarece suntem în comuniune cu Înaltpreasfinția Voastră în Biserica Antiohiei, sub omoforul Înaltpreasfinției Voastre, mărturisirea de credință a Înaltpreasfinției Voastre trebuie să fie aceeași cu a noastră. Prin urmare, parohia noastră ar dori să Vă întrebe cu smerenie, dacă și Înaltpreasfinția Voastră acceptați și proclamați împreună cu noi aceste anateme ?
Înaltpreasfinția Voastră,
Deciziile sinodale din 1991 ale Bisericii Antiohiei, cu privire la relațiile cu “Biserica Ortodoxă Siriacă”, din timpul Patriarhului Ignatie al IV-lea (12 Nov 1991) au scandalizat pe mulți dintre drept credincioși. Printre aceste decizii luate le enumerăm pe următoarele:
Aceste decizii sunt în contradicție cu sinoadele Ecumenice IV, V, VI și VII și permit intercomuniunea și concelebrarea cu “Ortodocșii Sirieni” care urmează erezia lui Sever și Dioscor și să respingă Sinodul de la Calcedon.
Înaltpreasfinția Voastră condamnați și anatematizați împreună cu noi aceste decizii sinodale, conform Sinoadelor Ecumenice IV, V, VI și VII?
Am dori să menționăm cu smerenie că Acordul Sinodal din 1991 a fost de asemenea condamnat de Sfântul Sinod al Georgiei în 1998.[5]
Înaltpreasfinția Voastră,
Răspunsul scris la această scrisoare va fi o mărturisire de credință foarte importantă din partea Înaltpreasfinției Voastre, în special în aceste timpuri de ecumenism și apostazie, și va fi publicat pe principalele platforme media ortodoxe spre bucuria întregii Biserici Ortodoxe.
Am dori să vă informăm că am scris și o scrisoare deschisă către Preafericirea Sa Patriarhul Ioan al X-lea și către Sfântul Sinod, pe care am anexat-o acestei scrisori.
Fratele nostru în Hristos, Pr. Patrick (Ramsey) a scris și el o scrisoare suplimentară scrisorii deschise către Preafericirea Sa, Patriarhul Ioan al X-lea și către Sfântul Sinod.
Așteptăm cu nerăbdare răspunsul Înaltpreasfinției Voastre la această scrisoare.
Vă sărutăm mâna dreaptă și vă cerem rugăciunile,
Cu toată dragostea în Hristos,
Protopresbiter Matei (Ion-Valentin) Vulcănescu
Parohia Sf. Edward Martirul și Sf. Paraskevi Romana
Urmează semnăturile credincioșilor parohiei noastre.
Mitropolia Creștin Ortodoxă Antiohiană a Insulelor Marii Britanii și Irlandei
Urmează notele de subsol si bibliografia.
[1] Romanides, Religion is a neurobiological disease and Orthodoxy is its cure (in Greek), cap.2.4
[2] 1 Corinteni 16:22
[3] Vulcanescu, Duminica ortodoxiei 2023.
[4] Patriarhia Ortodoxă Greacă a Antiohiei și a întregului Răsărit, Declarație a Bisericii Ortodoxe din Antiohia privind relațiile dintre Bisericile „Ortodoxe” Răsăritene și Siriene
[5] Heers, The 1998 Synodical Decision of the Orthodox Church of Georgia on the Chambesy and Balamand Agreements.
[1] Vulcanescu, Open Letter to Patriarch John X and the Holy Synod.
[2] Lacombe, Échos d'Orient, vol. 33, no. 173, (Paris, 1934), p. 99. (in French); Orthodox Ethos, On the Reception of the Heterodox into the Orthodox Church, p. 299.
[3] Orthodox Ethos, On the Reception of the Heterodox into the Orthodox Church, p. 301, op. cit.; Metallinos I Confess One Baptism…, p. 34.
[4] Marcu 16:15-16
[5] Matei 28:18-20
[6] Ioan 15:26
[7] Referinta la: Canoanele Apostolice 46, 47 și 68, Canonul 7 al Sinodului al II-lea Ecumenic, Canoanele 84 și 95 al Sinodului al-VI-lea Ecumenic, Primul Canon al Sinodului al III-lea de la Cartagina, Canoanele I, al II-lea, al 20-lea și al 47-lea ale Sfantului Vasile și Canonul al 15-lea de la Sinodul al VI-lea de la Cartagina.
[8] Referinta la: Canonul 47 Apostolic: Schaff, NPNF Vol. 14, p. 1093. Vezi și: Canoanele Apostolice 6 și 68, Canonul 7 al Sinodului al II-lea Ecumenic, Canoanele 84 si 95 al Sinodului al VI-lea Ecumenic, Primul Canon al Sinodului al III-lea de la Cartagina.
[9]Canonul 72 de la Sinodul din Cartagina (419): NPNF Vol. 14, p. 894.
[10] Orthodox Ethos, On the Reception of the Heterodox into the Orthodox Church, p. 301, op. cit.; Metallinos I Confess One Baptism…, p. 34 op. cit.
[11] Interpretarea Canonului Sinodului de la Cartagina din timpul Sf. Ciprian: Agapios and Nicodemus, The Rudder, op. Cit.; Orthodox Ethos, On the Reception of the Heterodox into the Orthodox Church, pp. 98-99, op. cit.
[12] Ramsey, The Church: Deifying Relations, nota de subsol 295, p. 73.
[13] Scrisoarea 72 a Sfantului Ciprian de Cartagina: ANF Vol. 5, p. 902.